Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd.

Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we de twee op een regelmatig tempo afwisselen, spreken we over hartcoherentie.

Waarom?

De hartcoherentietraining is een heel dankbare ademhalingstechniek om je stressniveau te doen dalen en je veerkracht te verhogen. Je moet gewoon zelf de motivatie vinden om dagelijks je oefeningen te doen. Volhouden is hierbij de boodschap. Tot je dagelijkse ademhalingsoefeningen net zo essentieel worden als eten, drinken, slapen en bewegen. Als je in een ziek lichaam zit en dat zelf kan resetten naar een gezond lichaam geeft dat enorm veel zelfvoldoening.

Wat?

Hartcoherentie is een wetenschappelijk gefundeerde methode waarbij mensen een eenvoudige ademtechniek aanleren. Deze ritmische ademhaling brengt het hart in een bijzondere staat, in een zodanig veilige modus dat het hart het brein gunstig gaat beïnvloeden. Zo ervaar je alles meer vanuit een balans dan vanuit een overprikkelend oersysteem. Als je dit regelmatig traint, bouw je een vaardigheid op in het creëren van balans in je brein. En het is net die vaardigheid die veerkracht geeft.

Hoe?

Op zich vraagt hartcoherentiebeoefening niet veel van je tijd: 3 x 6 minuten of 2 x 10 minuten per dag is voldoende, maar het vraagt wel een bepaalde discipline om deze vaardigheid op te bouwen.

Daarnaast kan het ook extra ingezet worden op een heftig stressmoment, of preventief als er iets voor je ligt waar je angstig voor bent.
 

Welk voordeel haal je uit hart­coherentie?

Door ademhalingsoefeningen wordt het hartritme gelijkmatiger. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen (cortisol) en meer DHEA. Dit laatste is een hormoon welk veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid en burn-out tegengaat. Op deze manier krijg je meer veerkracht ten opzichte van stress. Verder zakt de waarde van cholesterol in het bloed en verbetert het immuunsysteem.

N

Stress

Meer veerkracht in stressvolle situaties.

N

Angsten

Meer controle over je angsten en paniekaanvallen.

N

Examenvrees

Meer focus en concentratie.

N

Slecht slapen

Gevoel van rust en welbehagen.

N

Hoge bloeddruk

Verminderen van hoge bloeddruk gerelateerd aan stress.

N

Chronische pijnen

Meer weerstand tegen ziekten.

N

Burn-out

Verandering in gedrag en denken in positieve zin.

N

Innerlijke rust

Leer met een eenvoudige techniek hoe je jezelf tot rust kan brengen.

N

Concentratieproblemen

Meer focus en concentratie.

N

Hyperventilatie

Meer controle over je angsten en paniekaanvallen.

N

Hartritme stoornissen

Beter hormonaal evenwicht.

N

CVS

Gevoel van rust en welbehagen.

Hartcoherentie veranderde mijn leven

Stress die langdurig aanhoudt, pleegt roofbouw op je lichaam. ~ Laura

Katrien leerde me tijdens haar sessies een eenvoudige en efficiënte ademhalingstechniek die helpt tegen hyperventilatie, maar ook tegen stress, burn-out en angsten. Het uitgangspunt van hartcoherentie is het ritme van je hart. Is je hartritme chaotisch, zoals bij stress, dan ben je uit balans, gespannen en kan je niet helder meer nadenken.

HET BOEK

“Blijven ademen” van Katrien Geeraerts en Louis Van Nieuland

In Blijven ademen leer je via een vierstappenplan – de hartcoherentietraining – een eenvoudige tech­niek om op een gezonde manier met stress om te gaan. De oefeningen vergen amper 3 x 6 minuten per dag van je tijd en kunnen ondersteund worden door handige apps.

De mallemolen van het leven eist steeds meer van ons, met alle gevolgen van dien, zoals hyperventilatie, burn-out en stressklachten.

De auteurs geven ook advies over biofeedbacktoestellen indien je zelf controlemetingen wenst uit te voeren. Blijven ademen is een praktisch, helder werkboek om stress de baas te blijven, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dit boek wordt jouw personal coach!

DE TRAININGEN

Meetbaar resultaat en meteen toepasbaar
voor iedereen.

Stress -en burn-outpreventie door middel van een training die gericht is op het gebruik en aanleren van hartcoherentieHartcoherentie wordt daarbij flink geholpen door het feit dat er reeds verschillende apps op de markt zijn en biofeedback software die jouw stress in één oogopslag visueel inzichtelijk maken, in tegenstelling tot andere ontspanningstechnieken als meditatie, yoga en mindfulness.

Bovendien heeft deze techniek op korte termijn en met weinig inspanning een onmiddellijk effect.

Coaching

Gedurende 3 online sessies leg ik je het werkingsmechanisme van hartcoherentie uit.
Meer details & boekingen

Online Video Training

Dit is een online trainingsprogramma, waar je stap voor stap, aan de hand van video’s en PowerPoints, de werking van hartcoherentie leert kennen.
Meer details

Online Video Training met Coaching

Idem als module 2 maar dan met online coaching (2 sessies van 50 minuten).
Meer details

Voor je bedrijf of team?

Jouw bedrijf of organisatie wil acties ondernemen in het kader van stress-preventie.
Vraag een gepersonaliseerde offerte aan.

DE TOESTELLEN

Met behulp van biofeedback toestellen en applicaties is het hartritme zichtbaar op een computerscherm, smartphone of tablet, zowel voor iOS (Apple) als Android (PC). Via een sensor op je oorlel verschijnt op een scherm je hartritme variatie (HRV). Deze HRV is het verschil in intervallen tussen twee hartslagen. Je hart slaat immers niet als een metronoom. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen.

Biofeedback is een spiegel van jezelf.

Je kan meteen volgen hoe je je hart positief kan beïnvloeden met hartcoherentie. Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon, wat duidelijk te zien is op het scherm.

Het voordeel van biofeedback toestellen is dat je je hartritme zelf direct kan veranderen door hartcoherentie technieken toe te passen. Je ziet het effect van hartcoherentie meteen op het scherm en je voelt het in je lichaam.

.