Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd.

Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we de twee op een regelmatig tempo afwisselen, spreken we over hartcoherentie.

Training volgen
Waarom?

Onze hartslag wordt bepaald door onze gedachten, emoties én onze ademhaling. Bepaalde zorgen en stress doen onze hartslag versnellen en maken dat er geen evenwicht is tussen spanning en ontspanning. Via onze ademhaling en vooral de focus erop kunnen we niet alleen ons hartritme maar ook onszelf opnieuw in evenwicht brengen.

Wat?

Door ademhalingsoefeningen wordt het hartritme gelijkmatiger. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen (cortisol) en meer DHEA. Dit laatste is een hormoon welk veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid en burn-out tegengaat. Op deze manier krijg je meer veerkracht ten opzichte van stress.

Hoe?

Om in een toestand van hartcoherentie te komen, moet je zes volledige ademhalingen doen per minuutJe ademt vier seconden in en zes seconden uit. Dat herhaal je gedurende 10 minuten, twee keer per dag. Belangrijk is om te blijven ademen aan hetzelfde tempo, ook als je ervaart dat er bepaalde emoties naar boven komen.

Welk voordeel haal je uit hartcoherentie?

Door ademhalingsoefeningen wordt het hartritme gelijkmatiger. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen (cortisol) en meer DHEA. Dit laatste is een hormoon welk veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid en burn-out tegengaat. Op deze manier krijg je meer veerkracht ten opzichte van stress. Verder zakt de waarde van cholesterol in het bloed en verbetert het immuunsysteem.

N

Stress

Meer veerkracht in stressvolle situaties.

N

Angsten

Meer controle over je angsten en paniekaanvallen.

N

Examenvrees

Meer focus en concentratie.

N

Slecht slapen

Gevoel van rust en welbehagen.

N

Hoge bloeddruk

Verminderen van hoge bloeddruk gerelateerd aan stress.

N

Chronische pijnen

Meer weerstand tegen ziekten.

N

Burn-out

Verandering in gedrag en denken in positieve zin.

N

Innerlijke rust

Leer met een eenvoudige techniek hoe je jezelf tot rust kan brengen.

N

Concentratieproblemen

Meer focus en concentratie.

N

Hyperventilatie

Meer controle over je angsten en paniekaanvallen.

N

Hartritme stoornissen

Beter hormonaal evenwicht.

N

CVS

Gevoel van rust en welbehagen.

Hartcoherentie veranderde mijn leven

Stress die langdurig aanhoudt, pleegt roofbouw op je lichaam. ~ Laura

Katrien leerde me tijdens vier sessies een eenvoudige en efficiënte ademhalingstechniek die helpt tegen hyperventilatie, maar ook tegen stress, burn-out en angsten. Het uitgangspunt van hartcoherentie is het ritme van je hart. Is je hartritme chaotisch, zoals bij stress, dan ben je uit balans, gespannen en kan je niet helder meer nadenken.

Vind het antwoord op burn-out, hyperventilatie en stress.

"Er zijn veel technieken om te ontspannen, maar weinige zijn zo goed hanteerbaar en meetbaar als hartcoherentietraining" - DR. VERA EENKHOORN, ENDOCRINOLOOG, REVIDE-ARTS

Hartcoherentie met biofeedback

Met behulp van biofeedback toestellen en applicaties is het hartritme zichtbaar op een computerscherm, smartphone of tablet, zowel voor iOS (Apple) als Android (PC). Via een sensor op je oorlel verschijnt op een scherm je hartritme variatie (HRV). Deze HRV is het verschil in intervallen tussen twee hartslagen. Je hart slaat immers niet als een metronoom. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen.

Biofeedback is een spiegel van jezelf.

Je kan meteen volgen hoe je je hart positief kan beïnvloeden met hartcoherentie. Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon, wat duidelijk te zien is op het scherm.

Het voordeel van biofeedback toestellen is dat je je hartritme zelf direct kan veranderen door hartcoherentie technieken toe te passen. Je ziet het effect van hartcoherentie meteen op het scherm en je voelt het in je lichaam.

.