Hyperventilatie, angst en paniek werkboek

Krijg meer grip op je angst en paniek en bevrijd jezelf van angst voor de angst.

Hyperventilatie met mondmasker angst hoe pak je dit best aan?

Hyperventilatie symptomen

Bij hyperventilatie denken we meestal aan iemand die tijdens een aanval in een plastic zakje moet ademen. Dat is de acute vorm, die minder vaak voorkomt dan de chronische vorm. Chronische hyperventilatie ontstaat als je langere tijd stress ervaart en hierdoor onbewust te veel of te snel ademt, waardoor je klachten kunt krijgen zoals duizelingen, hoofdpijn, negatieve gedachten, maag-en darmklachten, spierpijn of tintelingen.

Die klachten laten je erg twijfelen aan jezelf en je lichaam.

Hyperventilatie gaat vaak samen met angst en paniekklachten. Vaak komt zo’n paniekaanval uit het niets – in de supermarkt, tijdens het autorijden, gewoon thuis – en word je overspoeld door een intense angst. Je begint te zweten, je zicht wordt wazig, je denkt dat je gaat flauwvallen.

Hyperventilatie is een spook dewelke je levenskwaliteit sterk kan ondermijnen.

In het werkboek leggen we haarfijn uit wat hyperventilatie is, hoe angst en paniek kunnen ontstaan, wat de symptomen zijn en wie er extra vatbaar voor is. Maar het blijft niet bij een theoretische uitleg. De bedoeling van dit boek is mensen aanzetten tot actie, tot werken aan hun herstel. Dat gebeurt in concrete stappen, met opdrachten, oefeningen, praktische handvatten, adviezen en tips.

De positieve boodschap is : je kunt er echt iets aan doen, je kunt het beheersen, zodat het je leven niet langer overheerst.

Hyperventilatie behandelen in de media

Hyperventilatie en angst aanpakken in je eigen tijd en op je eigen tempo leven met Biofeedbacktraining en Katrien Geeraerts
Goed Gevoel
Nooit meer in ademnood

Hyperventilatie – al dan niet chronisch – gaat vaak gepaard met klachten zoals een hoge hartslag, druk op de borst, duizeligheid en/of angststoornissen. Zeker pleasers, controlefreaks, perfectionisten, gevoelige zielen en mensen die kampen met een laag zelfbeeld hebben er last van. Die aanpak is inmiddels achterhaald en bedoeld voor acute hyperventilatie: de vorm waarbij je lichaam reageert op een plotse, voor jou dramatische gebeurtenis waardoor je sneller gaat ademen.

Hyperventilatie en mondmasker hoe kan je dit tegengaan - Katrien Geeraerts in Knack met Biofeedbacktraining
Plus magazine / Knack
Beter ademhalen door je mondmasker en angstaanvallen of hyperventilatie voorkomen

Mondkapjes zijn tot onze dagelijkse outfit gaan behoren maar lang niet bij iedereen loopt dat even vlot. Het aantal mensen dat hierdoor af te rekenen krijgt met angstaanvallen, een gevoel van ademnood en chronische hyperventilatie neemt toe. Ademtherapeut Katrien Geeraerts geeft tips over ‘gemaskerd’ ademhalen, het juiste mondkapje kiezen en bewuster spreken.

Hyperventilatie en hoe hartcoherentie je hierbij kan helpen met Katrien Geeraerts - Biofeedbacktraining op de website gezondheid punt be
Gezondheid.be
Waarom krijgen we het benauwd met een mondmasker op?

“Heb je al gemerkt dat je je moe voelt na het dragen van een masker? Of hoofdpijn en last van duizeligheid? Het dragen van een mondmasker is nieuw en kan een behoorlijke stressfactor zijn. Dat komt omdat het best lastig is, dat mondmasker. Het is warm, je bril beslaat, je ademt niet naar behoren en communiceren is moeilijk, want de mimiek ontbreekt. Zo worden mondmaskers al snel een oorzaak van lichamelijke ongemakken.

Het Laatste Nieuws
Zo vermijd je ‘mondmaskerangst’

Sinds de uitbraak van het coronavirus in ons land is het aantal mensen met angstaanvallen en hyperventilatieklachten fors toegenomen. Niet alleen door het virus zelf, maar ook omdat we bijna overal een mondmasker moeten dragen.
«Zo’n mondkapje kan je een benauwd gevoel geven, waardoor je sneller panikeert», zegt ademcoach Katrien Geeraerts.
Met deze tips voorkom je dat je gaat hyperventileren.

Z

Heb jij dit gevoel ook?

Dat plots het licht uitgaat en je overvallen wordt door een onbehaaglijk gevoel, alsof er een enorme dreiging op je wacht? Je hoofd wordt licht, en je kan maar aan één ding denken, wegvluchten van alles.
Z

Heb je dit al meegemaakt?

Dat je dagelijks vecht tegen je angsten en je hyperventilatie? Tijdens het winkelen, op de trein, bij de kapper, bij de tandarts, in de bioscoop of het theater, of zelfs gewoon als je met mensen praat. Je begrijpt het soms niet helemaal ‘waarom’.
Z

Heb je terug graag de controle?

In het begin ervaar je paniekaanvallen altijd erg algemeen. De angst kan zich op elk moment manifesteren, zonder specifieke aanleiding. Maar soms koppel je deze angsten vast aan je omgeving: treinen, vliegtuigen, tunnels, boten, liften, car wash, enzovoort. Het gaat om controle, en jij kan deze terug opeisen. 

Hartcoherentietechnieken voor het leven in een handig werkboek

In het werkboek praat ik openlijk over mijn “stoornis”: om andere mensen te laten weten dat ze niet alleen zijn en dat er een oplossing is.

Als je in een groep van twintig man zegt dat je een fobie hebt, komt er achteraf gegarandeerd iemand naar jou toe die zegt dat hij hetzelfde probleem heeft. Wij zien dagelijks zulke mensen in onze praktijk.

Vaker dan ooit zijn er mensen die compleet wegzinken in een depressie, alert blijven is de boodschap. Op klokvaste tijdstippen je ademhalingsoefeningen doen, gezond eten en veel water drinken. Zet elke dag een wandeling op je agenda, kortom, tracht alles te doen wat gezond is om uit die donkere periodes te komen.

Honderdduizenden mensen in België ervaren dit probleem.

Je angstige periodes hebben vooral te maken met je interne criticus, je vermoeidheid en je manier van leven, en vooral: je gaat er niet dood. In het werkboek leer je exact hoe je dit aanpakt voor blijvend resultaat.

Ga hyperventilatie te lijf
in een online cursus

Leer in een online training hoe je terug in je eigen tijd en op eigen tempo te leven.

Loading...

Processing Order...

Please wait while we process your payment...

Please wait while we redirect you...