Hyperventilatie betekent een te snelle of te diepe ademhaling waarbij je uiteenlopende klachten ervaart.

Deze klachten kunnen de kwaliteit van je leven sterk ondermijnen met irreële angsten en paniek tot gevolg..

Hyperventilatie met mondmasker angst hoe pak je dit best aan?

Hyperventilatie symptomen

Wat je ook eet, hoeveel je ook traint, hoe mager, jong of sterk je ook bent, het maakt allemaal niet uit als je niet goed ademt.

Bij hyperventilatie denken we meestal aan iemand die tijdens een aanval in een plastic zakje moet ademen. Dat is de acute vorm, die minder vaak voorkomt dan de chronische vorm. Chronische hyperventilatie ontstaat als je langere tijd stress ervaart en hierdoor onbewust te veel of te snel ademt, waardoor je klachten kunt krijgen zoals duizelingen, hoofdpijn, negatieve gedachten, maag-en darmklachten, spierpijn of tintelingen.

Die klachten laten je erg twijfelen aan jezelf en je lichaam.

Hyperventilatie gaat vaak samen met angst en paniekklachten. Vaak komt zo’n paniekaanval uit het niets – in de supermarkt, tijdens het autorijden, gewoon thuis – en word je overspoeld door een intense angst. Je begint te zweten, je zicht wordt wazig, je denkt dat je gaat flauwvallen.

Hyperventilatie is een spook dewelke je levenskwaliteit sterk kan ondermijnen.

De positieve boodschap is : je kunt er echt iets aan doen, je kunt het beheersen, zodat het je leven niet langer overheerst.

Symptomen en kenmerken
van chronische hyperventilatie

Ademnood

Ondanks dat je teveel zuurstof inademt, lijkt het alsof je zuurstof tekort hebt.

Hartkloppingen

Op deze overslagen kan je angstig beginnen te reageren, het voelt akelig aan.

Tintelingen in de vingers

Door het te lage koolzuur in je bloed gaat je bloed meer basisch worden.

Spanning of krop in de keel

Je hebt het gevoel alsof je keel wordt dicht gesnoerd.

Duizeligheid

Een soort van ijlheid in je hoofd, alsof je gaat flauwvallen.

Spastische darm

Als gevolg van het overademen gaat je lichaam en je organen hierop reageren

Beklemmend gevoel

Omdat je je hulpademhalingsspieren gebruikt ipv je diafragma om te ademen

Spierpijn

 Omdat je lichaam continue in een vecht en vluchtmodus zit.

Pijn in de schouderbladen

Omdat je een verkeerde houding aanneemt en altijd je schouders omhoog houdt.

Symptomen en kenmerken
van chronische hyperventilatie

Ademnood

Ondanks dat je teveel zuurstof inademt, lijkt het alsof je zuurstof tekort hebt.

Hartkloppingen

Op deze overslagen kan je angstig beginnen te reageren, het voelt akelig aan.

Tintelingen in de vingers

Door het te lage koolzuur in je bloed gaat je bloed meer basisch worden.

Spanning of krop in de keel

Je hebt het gevoel alsof je keel wordt dicht gesnoerd.

Duizeligheid

Een soort van ijlheid in je hoofd, alsof je gaat flauwvallen.

Spastische darm

Als gevolg van het overademen gaat je lichaam en je organen hierop reageren

Beklemmend gevoel

Omdat je je hulpademhalingsspieren gebruikt ipv je diafragma om te ademen

Spierpijn

Omdat je lichaam continue in een vecht en vluchtmodus zit.

Pijn in de schouderbladen

Omdat je een verkeerde houding aanneemt en altijd je schouders omhoog houdt.

Wat te doen bij chronische hyper­ventilatie?

Kennis en inzicht zijn heel belangrijk om je chronische hyperventilatie aan te pakken.
Daarom heb ik een werkboek, een online cursus en trainingen rond hyperventilatie ter beschikking.

Dit zorgt voor erkenning en herkenning.

Pas als je begrijpt wat er in je lichaam gebeurd, kan je het ook aanpakken.

N

Let op je houding

Je schouders moeten omlaag

N

Eet gezond en gevarieerd

Vermijd het gebruik van caffeine en alcohol

N

Beweeg voldoende

Wandel dagelijks 30 minuten in de natuur

N

Adem spaarzaam

Doe een neusademhaling

N

Koester een goed slaappatroon

Regelmaat is de boodschap

N

Leef gedoseerd

Voel wanneer je over je grens heen gaat

N

Doe regelmatig een ontspannings of ademhalingsoefening

Neem hier de tijd voor

N

Wees je bewust van je interne criticus en dialoog

Praat op een vriendelijke manier tegen jezelf

N

Leef op je eigen tijd en tempo

Gun jezelf rust

HET BOEK

Werkboek hyperventilatie en angst aanpakken - Met Katrien Geeraerts en Nicole Smit
Z

Heb jij dit gevoel ook?

Dat plots het licht uitgaat en je overvallen wordt door een onbehaaglijk gevoel, alsof er een enorme dreiging op je wacht? Je hoofd wordt licht, en je kan maar aan één ding denken, wegvluchten van alles.
Z

Heb je dit al meegemaakt?

Dat je dagelijks vecht tegen je angsten en je hyperventilatie? Tijdens het winkelen, op de trein, bij de kapper, bij de tandarts, in de bioscoop of het theater, of zelfs gewoon als je met mensen praat. Je begrijpt het soms niet helemaal ‘waarom’.
Z

Heb je terug graag de controle?

In het begin ervaar je paniekaanvallen altijd erg algemeen. De angst kan zich op elk moment manifesteren, zonder specifieke aanleiding. Maar soms koppel je deze angsten vast aan je omgeving: treinen, vliegtuigen, tunnels, boten, liften, car wash, enzovoort. Het gaat om controle, en jij kan deze terug opeisen. 

Werkboek: Hyperventilatie, angst en paniek.

In het werkboek praat ik openlijk over mijn “stoornis”: om andere mensen te laten weten dat ze niet alleen zijn en dat er een oplossing is.

Als je in een groep van twintig man zegt dat je een fobie hebt, komt er achteraf gegarandeerd iemand naar jou toe die zegt dat hij hetzelfde probleem heeft. Wij zien dagelijks zulke mensen in onze praktijk.

Vaker dan ooit zijn er mensen die compleet wegzinken in een depressie, alert blijven is de boodschap. Op klokvaste tijdstippen je ademhalingsoefeningen doen, gezond eten en veel water drinken. Zet elke dag een wandeling op je agenda, kortom, tracht alles te doen wat gezond is om uit die donkere periodes te komen.

Honderdduizenden mensen in België ervaren dit probleem.

Je angstige periodes hebben vooral te maken met je interne criticus, je vermoeidheid en je manier van leven, en vooral: je gaat er niet dood. In het werkboek leer je exact hoe je dit aanpakt voor blijvend resultaat.

DE TRAININGEN

Inzicht krijgen in het hoe en waarom van je klachten.

Het is belangrijk om te begrijpen waarom je lichaam zo reageert. Van waar al je uiteenlopende klachten komen.

Tijdens deze trainingen geef ik meer uitleg over de fysiologie van onze ademhaling. Alsook meer inzicht in het feit dat je manier van denken mee aan de basis ligt van je hyperventilatie. Met de juiste aandacht en discipline krijg je dit spook onder controle.

Training volgen

Gedurende 3 online sessies leg ik je het werkingsmechanisme van hartcoherentie uit.
Meer details & boekingen

Online Video Training

Dit is een online trainings-programma, waar je stap voor stap, aan de hand van video’s en PowerPoints, de werking en aanpak van je hyperventilatie leert kennen.
Meer details

Voor je bedrijf of team?

Jouw bedrijf of organisatie wil acties ondernemen in het kader van stress-preventie.
Vraag een gepersonaliseerde offerte aan.

DE ONLINE CURSUS

INCLUSIEF 1 ONLINE SESSIE (50 min)

Voorstel 4 Zonder Prijs Optimised Facebook
module: wat is hyperventilatie
Krijg inzichten en zie patronen zodat je hyperventilatie angst of paniek van ver ziet aankomen - Online biofeedbacktraining
module: Inzicht en patronen
Het effect van je ademhaling op hyperventilatie aanvallen van angst of paniek - Online biofeedbacktraining
module: Ademhaling
Oefeningen om je hyperventilatie of angst of paniek aan te pakken voor eens en altijd - Online biofeedbacktraining
module: Oefeningen
Hoe je gedachten een invloed hebben op je hyperventilatie of angst of paniek verander je interne dialoog - Online biofeedbacktraining
module: Interne dialoog
Verander je (lichaams)houding en pak voor altijd hyperventilatie of angst of paniek aanvallen aan - Online biofeedbacktraining
module: houding
Voeding, beweging en slaap die je helpt bij het overwinnen van hyperventilatie en je angst of paniekaanvallen - Online biofeedbacktraining
module: Leefstijl
Balans
module: balans
Vind terug de ontspanning die je verdient met uitleg, tips en oefeningen - Online biofeedbacktraining
module: Ontspanning
Hoe Nu Verder
module: Hoe nu verder
Het effect van je vrouwelijke hormonen op hyperventilatie angst en paniek - Online biofeedbacktraining
module: Vrouwen en hormonen